Bio

A sparkling spirit and veritable vagabond, Mary Beth Carty paints with a broad palette of roots-music motifs, fusing traditional song, instrumental tunes, and songwriting. She is dedicated to cultural-ecology and bringing joy to audiences of all ages. Mary Beth is currently in production for her second solo album featuring Cape Breton’s best musicians and sound engineers. Stay tuned for album theme, title, and release date! 

As one of 21 composers chosen for CBC Radio’s The Story and The Song 2021, Mary Beth was invited to create a piece on the theme of Rebirth. Then, a melody came to her in a dream. An epic hike and a pre-production session with Bradley Murphy and Colin Grant followed. “Blueberry Mountain” will debut on CBC Radio East Coast Music Hour and the CBC LISTEN app on March 27th! 

Mary Beth has performed well over 500 shows in her long-spanning career, and has had the opportunity to tour in North America, Europe, and Africa. Her debut solo album, 2017’s Les biens-nommés, earned nominations at the Nova Scotia Music Awards and the ECMA’s. It features original, accordion-fueled songs in French and English, with Donald MacLennan on violin and the Melchin brothers on double-bass and percussion. 

As a member of now defunct duo Bette & Wallet, Mary Beth was nominated Traditional Singer of the Year at the 2009 Canadian Folk Music Awards. Her voice has been described as passionate and mesmerizing. The duo’s most popular song, “Squeegees,” transforms a public domain French-Canadian song into a humorous, bilingual anthem about urban winter hardships.

In addition to her work as a solo artist, Mary Beth is in demand as a guitar accompanist for fiddlers and has performed with many of the best. She is known for her distinct, rhythmic style, keen ear, and mastery of the DADGAD tuning. 

Mary Beth is just completing a five month ‘artist residency’ at The Gaelic College, where she taught online classes in step dance, set dance, & guitar accompaniment, and participated in the weekly Wednesday Night Ceilidh. Mary Beth is working on improving her gaelic language skills through Nova Scotia’s Daltachas mentorship program and a Gàidhlig aig Baile immersion program.

Mary Beth is a trained educator who graduated with a B.Ed. from St. Thomas University in 2020. She offers private accordion lessons through Zoom, and is currently offering a workshop in cross-cultural songwriting for ACALA at the People’s Place Library in Antigonish, Nova Scotia, her hometown.

ACCORDÉONISTE-AUTEURE-COMPOSITEURE / GUITARISTE CELTIQUE / INTERPRÈTE DE CHANSONS TRADITIONNELLES

Mary Beth Carty, femme-orchestra énergique, interprète ses chansons sur l’accordéon, accompagnant son public dans un voyage musical de Paris à l’Europe de l’Est, en passant par le Brésil et l’île du Cap-Breton. Une guitariste tout aussi talentueuse, Mary Beth reste fidèle à ses racines écossaises, irlandaise et acadienne, interprétant des chansons traditionnelles étonnantes venant des profondeurs du folklore. Aussi une percussionniste aux os musicales et aux pieds, le spectacle de Mary Beth ne manque de variété. Sur scène, elle est une artiste captivante et sincère.

Originaire de Antigonish en Nouvelle-Écosse et connue pour sa voix passionnée et mémorable, Mary Beth Carty a été nommée chanteuse traditionnelle de l’année aux Prix de musique folk canadienne 2009 pour son album duo Voici… Bette & Wallet, enregistré à Québec. Son premier album solo, Les biens-nommés, est une palette savoureuse de sons paru en février 2017. Produit et enregistré par Mary Beth et le percussionniste Brendan Melchin, cet album unique offre une évasion de l’ordinaire!

La vie de tournée a amené Mary Beth à être invité à travers son pays natal, ainsi qu’autre-mer, en France, Autriche, Italie, la Suisse, Rwanda et République démocratique du Congo. Elle a également offert des spectacles à bord les bateaux croisières de Holland-America Line et Norwegian Cruise Lines.

Son aisance à toucher la guitare en l’accordant de façon inhabituelle (DADGAD) font de Mary Beth une accompagnatrice irremplaçable et très recherchée. Elle a déjà été invitée à jouer au côté de violoneux de tradition celtique comme Ashley MacIsaac, Howie MacDonald, Gillian Boucher, Dwayne Côté, Lisa MacArthur, Colin Grant, Robert Deveaux, Cassie & Maggie, Gillian Head, et Shannon Quinn.

Après la dissolution de Bette & Wallet, un duo remarquable, plusieurs mentors ont fortement conseillé à Mary Beth de continuer à composer des chansons en français. Elle a suivi ce conseil averti en écrivant un collection de chansons qui portent des prénoms de personnages imaginaires : Félix, Clare, Juanita, Henri, Thomas, et Yvon. Par la suite, deux pieces traditionnelles se sont ajoutées à cet liste. Malvina provient du folklore acadien de Chéticamp, Jules est un arrangement d’un morceau québécois, Le clog à ‘ti-Jules, s’inspirant de la musique gitane. Cet ensemble singulier de chansons rafraîchissantes, stimulantes et dansantes, regroupé dans le premier album solo de Mary Beth Carty, s’appelle Les bien-nommés. 

Cet album allie des paroles vives avec des rythmes inspirés des cultures klezmer, brésilienne et française. Il met en vedette des musiciens acoustiques chevronnés comme Donald MacLennan au violon et les frères Melchin à la contre-basse et aux percussions, de même que Benedict Lafford au mixage.